Malawi (Reismoe?) - Reisverslag uit Karonga, Malawi van YFR - WaarBenJij.nu Malawi (Reismoe?) - Reisverslag uit Karonga, Malawi van YFR - WaarBenJij.nu

Malawi (Reismoe?)

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

22 Januari 2002 | Malawi, Karonga

Moni!

Mocht iemand van jullie toevallig plannen hebben om op korte termijn naar Malawi te gaan, dan hebben wij hierbij twee belangrijke tips:
- Ga niet in het regenseizoen.
- Zorg dat je eigen vervoer hebt.

Jullie begrijpen het al, wij waren er dus precies in het regenseizoen en hebben 'genoten' van het openbaar vervoer aldaar. Voor wat betreft het vervoer, het overtreft zelfs Myanmar en we dachten toch echt dat dit onmogelijk was...

Bij aankomst in Lilongwe, de hoofdstad, maken we kennis met de minibusstations (grote bussen zijn er bijna niet), een enorme chaos van busjes en mensen, claxonerende chauffeurs en een stelletje 'psychopaten' die al slaand op de busjes en schreeuwend een soort van indianendans opvoeren, dit alles om de bus vol te krijgen. Althans, zo kwamen ze op mij over op de vroege ochtend, doe eens rustig zeg.. Hoe dan ook, eerder vertrekt men niet en vol zijn ze pas als er vierentwintig mensen (excl. kinderen) samengeperst zitten. Hetgeen inhoudt dat we vrijwel altijd een paar uur in zo'n busje zitten te wachten op vertrek, iets wat op den duur eerlijk gezegd toch wel enige frustratie oplevert.

Als er geen minibus gaat is de enige optie achterop een truck klimmen en natuurlijk gaat het dan altijd regenen... Tot de laatste dagen in Zambia geen regen gehad maar nu is het toch echt raak en doet het regenseizoen zijn naam eer aan.

Natuurlijk staat Malawi voornamelijk bekend om het grote meer, toepasselijk het Malawi meer genoemd en daar willen we dus zo snel mogelijk naar toe, maar na bovenstaande te hebben gelezen begrijpen jullie, snel is hier een relatief begrip.

We gaan uiteindelijk naar het plaatsje Monkey Bay en hier komen we definitief tot de conclusie dat niet Elvis Presley, niet de Beatles en zelfs niet de Rolling Stones, ook niet Michael Jackson of George Michael en zelfs niet Madonna en de Spice girls maar …… Bob Marley absoluut de meest invloedrijke muzikant ter wereld is!
Hoor je hem in de westerse wereld nog regelmatig voorbij komen, in Zuid Amerika, Azië en Afrika is hij nog steeds mateloos populair.

We belanden hier dus midden in de reggae sfeer, je weet wel, veel, heel veel "Yo man, cool brother, rasta man, Bob Marley comes from Africa man, no worries sister, hakuna matata, you're from Holland and you don't smoke???, A'dam must be paradise man, relax...." en zo kunnen we nog wel even door gaan. Je moet ervan houden maar ik heb die tijd toch echt een beetje gehad, denk ik. Als ik op mijn verjaardag van 6 uur 's morgens tot 21.30 uur in en rondom minibusjes heb vertoefd merk ik dat ik niet meer zit te wachten op een vrolijke rastameneer die zegt dat hij niet meer kan koken maar wel mzuiek kan maken. Ik hoef echt geen 4 gangen diner maar een gebakken ei zou fijn zijn.

Monkey Bay en Cape Maclear vallen ons dus enigszins tegen, de strandverkopers zoomen in op de schaarse toeristen en je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen want de helft gaat hier letterlijk gekleed in gescheurde vodden, Malawi is dan ook een van de armste landen ter wereld.

We besluiten dan ook, mede op aanraden van andere reizigers, op de ferry boot richting het noorden te stappen. Heerlijk twee dagen niets anders doen dan luieren, eten met de stoere kapitein, drinken met een Aussie -stel (waar we zo’n drie weken lang mee optrekken) en de leuke dorpjes in Malawi en Mozambique bewonderen. wat mij betreft ons hoogtepunt van Malawi.

We gaan aan wal in Nkhata Bay en vandaar uit verder naar Chitimba, een camping meteen aan het strand. Hiervandaan besluiten we dat het de hoogste tijd is voor een beetje lichaamsbeweging en we gaan lopen naar Livingstonia. Een dorpje ontstaan door een missiepost ter nagedachtenis aan dokter Livingstone, hoog gelegen in de bergen, prachtig uizicht over het meer en een leuk museum. Totaal heen en terug zo'n acht uur gelopen en tijdens de wandeling beginnen we toch ernstige twijfels te krijgen over ons plan om Mount Kenia te beklimmen...

Terug in Chitimba zijn we zo brutaal om een lift te vragen aan een vrijwel lege overlandtruck. Dit is een tot bus omgebouwde vrachtwagen waarmee je georganiseerd het continent kunt bereizen. Ze hebben slechts zes mensen en dus genoeg ruimte over en ze gaan (toevallig) ook richting Dar es Salaam.

In slechts twee dagen zijn we op de plaats van bestemming, namelijk Zanzibar, Tanzania.
Helaas zijn we dus maar heel kort in Malawi geweest, jammer want er is genoeg te doen, met name de bergen in het zuiden moeten ook zeker de moeite waard zijn, maar de vele regen en alle problemen om van A naar B te komen hebben ons doen besluiten snel door te reizen naar Tanzania. Volgende keer beter, met onze eigen landrover misschien?

Zij die nog even verder reizen groeten U. Met de nadruk op even want maart begint nu toch wel angstvallig snel dichterbij te komen. Nou heeft Michel zijn Nieuw-Zeelandse 'full plastic' horloge ingeruild tegen een houten Afrikaanse warrior beeld dus wie weet zijn we tegen die tijd wel spontaan de tijd en datum kwijt. Sorry moeders, flauw grapje).

Een welgemeende groet bij 35 graden Celsius,

Toedeloe