CUBA reisinfo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van YFR - WaarBenJij.nu CUBA reisinfo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van YFR - WaarBenJij.nu

CUBA reisinfo

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

01 Mei 2004 | Nederland, Amsterdam

mei 2004

Route:

Dag 1
Waddinxveen – Havana
Vooraf reeds een hotel geboekt via internet: Caribbean a € 40 pn. Centraal gelegen maar matig, er zijn veel betere mogelijkheden, zie bv de casa particular die we aan het einde vd vakantie in Havana hebben > leuker en goedkoper bovendien. Tevens hoorden we van een stel dat ze een hele goede deal hadden gemaakt door een hotel vooraf te reserveren, La Sevilla is een zeer luxe hotel maar zij hadden er hetzelfde voor betaald als wij voor hotel Caribbean! Misschien dat zoeken op diverse sites dus wel loont, mij was het in ieder geval niet gelukt.
Havana is een super relaxte stad met schitterende pleintjes, prachtige panden, en een heerlijke sfeer. Alles is goed op loopafstand te doen.

Dag 2
Havana
Dagje Havana bekijken en een auto regelen voor morgen. Het is zondag dus ook naar het ‘straat rumbafeest’ in Callejón de Hamel gegaan. FEESTEN en DANSEN in vetgedrukte hoofdletters.

Dag 3
Havana – Viñales
We twijfelen, er zijn 2 hotels met een schitterend uitzicht, wel prijzig maar achteraf zeker het geld waard. Wij zijn 2 nachten in La Ermita geweest, vraag naar kamer nr. 64, daar heb je het mooiste uitzicht! Bij de (wat stevige) dame die ’s avonds bij de ingang van het hotel staat kun je voor $8 pp heerlijke Langoeste completo eten. En compleet is het, we zitten bom en bomvol. Ook bij casa Don Thomas kun je aardig eten. Verder weinig keus.

Dag 4
Viñales – Cayo Jutías – Viñales
Een must do is het strand van Cayo Jutías: supermooi en rustig!!! Daarnaast uiteraard een wandeling door de omliggende bergen. Wij waren gestrand bij één of andere familie ergens bovenop een berg.

Dag 5
Viñales – Maria la Gorda
Via de tabaksplantages naar het uiterste puntje. Mooi strand en prima kamers (1 hotel), zorg dat je kamer zeezicht heeft, mooie zonsondergang! We hebben gegeten bij iemand thuis in het ‘dorp’ aan het begin vd afslag, bij señora Falca (‘de magere’). Weinig sfeervol (midden in de woonkamer), een wat zoute kreeft maar een heerlijke vis (pargo).

Dag 6
Maria le Gorda – Playa Largo
Als je door het Np peninsula de Guanahacabibes gaat wandelen neem dan muggen repelant mee want je wordt compleet lek gestoken!

Dag 7
Playa Largo – Cienfuegos
Ook op peninsula Zapata redelijk veel muggen, be prepared zou ik zo zeggen… veel overstekende krabben bij de kustweg. Wederom be prepared want je hebt zo een lekke band (en een dode krab).
In Cienfuegos geslapen bij Mandy y Olga. Een hele leuke casa particular waar je je eigen bovenetage hebt voor $25 (incl eigen opgang, tv, airco, zitkamer, balkon, slaapkamer en badkamer. Erg schoon en Mandy heeft in een hotel gewerkt > erg lekker eten: Adres: calle 35 nr. 4d, Punta Gorda. Als hij geen plek heeft, het huis ernaast staat in de Lonely Planet (Maylin y Tony) en dat zag er ook erg goed uit. Om eerlijk te zijn kwamen we in de stromende regen aan en dachten we dat we daar waren. Pas later bleek dat we bij z’n buurman zaten!

Dag 8
Cienfuegos – Trinidad
Via de botanische tuin naar Trinidad, het enige verkeersbord met Trinidad erop staat 4 km. voordat je de stad inrijdt dus bij elke splitsing de weg vragen.. Net als de andere dagen hebben we vrijwel constant een lifter in de auto zitten en die weten de weg dus dat is ook een oplossing. Ook in Trinidad een hele leuke en mooie casa particular, namelijk bij Mariene Ruiz Tápanes (adres: Simon Bolivar no. 515). Een heerlijke patio (mét hangmat) en een dakterras, super centraal (meteen bovenaan de plaza mayor, autovrij gedeelte maar als je zegt dat je een reservering hebt doen de heren politie de hekken open). Wederom lekker eten. Het is waar wat de boeken zeggen , Trinidad is een mooi klein stadje. Toen wij er waren was er in Trinidad een poging voor het guiness book of records > 24 uur muziek achter elkaar, bijzonder levendig zeg maar….

Dag 9
Trinidad – Topes de Collantes – Playa Ancon – Trindad
Wandeling gedaan bij Topes de Collantes (la Batata> aan het einde een aantal grotten, zwemkleding mee) en ook even naar het strand geweest. Strand is niet heel bijzonder, bovendien veel ‘jejen’ steekvliegen (sandflies) en waterplanten. Kortom, niet echt de moeite waard maar lekker voor een duik.

Dag 10
Trinidad – Sancti Spíritus – Camagüey
Via Valle de los Ingenios naar Santi Spíritus, leuke stop en en prettige sfeer > lekkere pesos pizza’s (wissel zeker een paar dollar om voor pesos, goed voor brood onderweg en dus hapjes op straat, is niet altijd mogelijk maar het scheelt veel geld. Het is dan spotgoedkoop dus veel dollars hoef je niet te wisselen). We hebben overnacht in Camagüey: casa particular Caridad García Valera (adres oscar Primelles 310A (san esteban) e/ Bartolomé Masó (San Fernándo) y padre Olallo (Pobre), tel.(53)- (32) 29 1554). Centraal gelegen, schoon, hartelijk, overvloedige maaltijden en een patio. Camagúey heeft 2 pleintjes die zeker de moeite waard zijn, Plaza San Juan de Dios en Plaza Carmen (