una tope menos por favor... - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van YFR - WaarBenJij.nu una tope menos por favor... - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van YFR - WaarBenJij.nu

una tope menos por favor...

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

29 November 2009 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Buenos dias / -tardes / -noches,

Hier een update vanuit Mexico.

De planning was een weekje geleden rond 14.30 uur te arriveren, plenty of time om in ons gehuurde autootje naar Valladolid te karren.
Realiteit was echter dat we pas halverwege de avond arriveerden en dus in het donker nog een ritje van een kleine 2 uur voor de boeg hadden. Maar ach, upgrade van de auto (nee, geen kever..), een vrijwel lege tolweg en uiteindelijk een prima hotel direct aan het plein met een restaurantje om de hoek waar je om 23.30 uur nog eten mocht bestellen verder en het leven kan slechter. Desalniettemin waren we toen al wel ruim 26 uur non stop op en dus sloegen de cocktails goed in. We besluiten het nachtleven van Valladolid dus maar even te laten voor wat het is. Bovendien kwam er al meteen een vriendelijke Mexicaan op mij afzwalken, echter deze meneer was zo dronken dat hij en passant over z'n handen heen stond te kotsen dus interactie met de lokale bevolking & hun gewoonten mocht sowieso wel op een ander tijdstip plaatsvinden...

De rest van de week toeren we heerlijk rond, al dan niet afremmend voor de ontelbare topes (1 x eentje missen en je bent meteen weer bij de les!), halen het Spaans weer een beetje op, vinden superleuke hotelletjes, eten lekkere en soms ook wat minder frequent voorkomende gerechten (haaienvlees is voor de Campechanos heel gewoon maar ik moest ff wennen), drinken een Solletje op z'n tijd en passen ons vooral aan aan het leven in de dorpjes en steden.

Het is hier nog geen hoogseizoen, daarnaast zorgt de Mexicaanse griep voor beduidend minder toeristen dus het is goed toeven. Ook op de sites is het heel goed mogelijk om de ruïnes zonder mensenmassa's op de foto te zetten. Als je daarnaast ook de tijden een beetje goed uitkient heb je met regelmaat vrijwel het alleenrecht, wat een luxe! Waar nog toegestaan (en soms ook stiekum daar waar niet) klauteren we over de echt meest waanzinnige eeuwenoude opgravingen. Ik was een beetje bang voor een overdosis (er zijn er zoooveel) maar daar is tot op heden nog helemaal geen sprake van. Heb m'n hart verpand aan Uxmal al moet deze sinds gisteren wel strijden om de eerste plaats met Palenque. En nu staat Tikal nog op de planning.. het leven bestaat uit keuzes maken...

Hoe klein de wereld is bleek wel weer in Palenque. We zitten daar in een 'bungalowtje' echt midden in de jungle (zie www.elpanchan.com), kom ik Nicole tegen (reismaatje uit Mali).. We wisten wel van elkaar dat we tegelijkertijd in deze landen zouden vertoeven maar toch, een 'Deet date in la Selva' is wel weer erg sterk! Ze reed vandaag ook mee naar San Cristobal de las Casas hetgeen niet alleen gezellig was maar ook betekende dat we de luxe haden van een knalrose ieniemienie speakertje van de intertoys en dus muziek uit de iPod. Swingend en slingerend door de bergen heen.. Hier is het dan wel weer een stuk kouder (want hoger), met name 's avonds en dus zit ik nu te tikken met een jas aan.. Maar.. dan is het toch altijd nog een stuk aangenamer weer dan in Nl dus jullie horen mij zeker niet klagen. Nu eerst maar eens een hapje eten met een biertje, het is tenslotte zaterdagavond dus misschien wel twee...

Groet vanuit een mooi, leuk en zonnig Mexiiiiicoooooooo!