Terug in de tijd - Expeditie Ethiopië - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van YFR - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Expeditie Ethiopië - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van YFR - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd - Expeditie Ethiopië

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

06 Januari 2009 | Ethiopië, Addis Abeba

Dear all,

Terug in de tijd…

Op 2 januari 2009 stap ik op Schiphol in het vliegtuig. Tien uur later is het mei 2002 en ben ik in Addis Abeba.

Één de vele eigenaardigheden in Ethiopië.. Terwijl de wereld al honderden jaren over is geschakeld op de Gregoriaanse kalender heeft Ethiopië nog steeds haar oude kalender. Hierdoor lopen ze zo'n kleine acht jaar achter op de rest van de wereld en -na wat eerste indrukken te hebben opgedaan- loopt men met wel meer zaken ietsjes achter. Gemakshalve wordt vaak voor de toeristen de Europese tijd gebruikt, hetgeen prettig is want ook de dagindeling is anders en dit soort ongein brengt mij altijd danig in de war. Ik kan me nog een ‘treinreisje’ herinneren waar we door 5 tijdszones heengingen en dat vond ik al ingewikkeld, laat staan deze rekenexercitie..

Hoe dan ook… Zeg dat je naar Ethiopië gaat en vrijwel iedereen begint over verschroeide aarde, dikke buikjes, blauwe helmen, hardlopers, oorlog, honger en ellende. En het is allemaal waar en ik zal ook zeker nog wel met het nodige geconfronteerd worden (voor zover dit nog niet reeds gebeurd is).

Maar het land heeft nog meer, aldus de diverse vooraf geraadpleegde informatiebronnen;
'Oeroude tradities zijn er nog springlevend. In het noorden is de oudste vorm van het christendom te vinden. Koptische kerken en kloosters, torenhoge obelisken en zeventiende eeuwse kastelen. De islamitische stad Harar met de hyena mannen. Nijlpaarden in het Chamo meer en Geladabavianen in het Simien NP. En niet te vergeten het zuiden met legio fascinerende stammen.'

Kortom, mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Over een maand kan ik vertellen wat ik ervan vond. Vooralsnog stond ik reeds 2 uur na aankomst in een lapdance cafe (tja, ik had het vooraf ook niet kunnen verzinnen), zat ik de volgende dag meteen 10 uur in een jeep (waarvan 2 uur langs de kant met een overhitte motor) en kwam er vanmorgen een baviaan dwars door de ruit van het restaurant heen zetten (beetje Bokito maar dan anders)!!

Tevens een momentopname om enig idee te geven van mijn conversaties alhier:
(Plaats van handeling: een Dorze marktje ergens ver van de geciviliseerde wereld. Hoofdrolspelers: toerist op haar derde dag in Ethiopië en een jongetje in een gerafelde stofjas en een enorme snottebel uit zijn neus)

"You buy rope."
"Why do I buy rope?"
"For your goat."
"I don't have a goat."
"Then you buy a goat and my rope. If you have a goat, you have milk. I buy your milk."

Logica te over hier.. Hetgeen over internet- of telefoonverbinding niet gezegd kan worden dus hoogstwaarschijnlijk weinig nieuws gedurende deze maand. Maar, mocht het lukken, I'll keep you informed!

Greetz, Yvette
PS het is hier zo'n 30 graden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

YFR

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 97549

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2000 - 30 November -0001

Happy travels everywhere...

Landen bezocht: