Cambodia in five days.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van YFR - WaarBenJij.nu Cambodia in five days.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van YFR - WaarBenJij.nu

Cambodia in five days..

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

20 November 2000 | Cambodja, Khett Siem Reab

november 2000

Johm riab sua.

Dat is nog eens een snel vervolg hè? Ons verblijf hier was dan ook erg kort, we waren al niet helemaal zeker of we Cambodja zouden bezoeken maar alle enthousiaste verhalen van andere reizigers hebben ons toch doen besluiten even langs Angkor te wippen. Over land werd een erg lastig verhaal, door alle overstromingen was de weg nog slechter dan normaal. Sterker nog, we zouden regelmatig moeten overstappen van de bus naar de boot omdat sommige stukken weg weggeslagen zijn.
Al met al zou het wel een lange, lange reis worden en bovendien zou het ook niet bevorderlijk zijn voor mijn rug, daarbij was de prijs door dit alles ook nog eens verdriedubbeld. Tel dat alles op bij de horrorverhalen over Phnom Penh (gewapende overvallen, corrupte politie etc.) en we hebben dus besloten er rechtstreeks heen te gaan vliegen. Ticket Saigon - Bangkok met een 5-daagse stop in Siem Reap, de uitvalsbasis om Angkor te bezoeken. Zwaar boven ons reisbudget maar wel dik de moeite waard!
In Siem Reap verbleven we in Smiley's guesthouse van waaruit alles geregeld kon worden, met recht een plek voor budgetreizigers. Douches met alleen koud water, slechte of niet werkende toiletten, spinnen en kakkerlakken op de kamer, maar ook erg lekker eten, veel katten en zelfs een loslopend tam konijn (hoe gezellig is dat..). De eerste dag bekijken we de zonsondergang vanaf een berg met een schitterend uitzicht over Angkor Wat en omgeving. Dit doen we, tot onze grote verbazing, tezamen met zo'n driehonderd andere toeristen, zelfs bussen met overjarige Duitsers, Fransen en Amerikanen rijden af en aan. We kopen een driedagenkaart voor veertig dollar per persoon en huren twee motors met chauffeurs à zes dollar per persoon per dag. We zullen jullie niet vermoeien met allerlei feiten over de verschillende koningen en tempels maar toch even in het kort het volgende. Als het je niet interesseert sla je het maar over...
Angkor is een verzameling tempels (maar liefst een kleine honderd stuks), gebouwd tussen de negende en de veertiende eeuw tijdens de hoogtijdagen van het Khmerrijk. Ooit een gebied omvattend van India tot halverwege China, inclusief Vietnam, Thailand en Birma. De tempels zijn allemaal verschillend, afhankelijk van de godsdienst (Boeddhisme of Hindoeïsme) en welke koning ze liet bouwen. Kortom, het is allemaal nog veel grootser en indrukwekkender dan we al verwachtten. We hebben ons geen minuut verveeld. We hebben ongeveer vijftien tempels in drie dagen bezocht, van acht uur 's ochtends tot zes uur 's avonds.
Bij het bezichtigen van de tempels werd je wel geacht op de paden te blijven, althans, bij de tempels die wat verder afgelegen lagen. Dit in verband met een overbevolking van slangen of zelfs een vergeten landmijn. Volgens de Lonely Planet vliegt er af en toe nog een koe door de lucht. Je kunt nu wel alle tempels bekijken, ook het juweeltje Banteay Srey, tot voor enkele jaren gelegen in een actief Rode Khmer gebied maar nu dus ook veilig verklaard. Gelukkig, want deze is het best in tact gebleven, ondanks de kogelgaten, alsof het vorige week gebouwd is.
We zijn geëindigd met het hoogtepunt: Angkor Wat. Absoluut het meest indrukwekkende complex wat we ooit gezien hebben! Eén van onze motorgidsen wist veel te vertellen over de tempels en de trieste geschiedenis van de laatste decennia. Gelukkig gaat het inmiddels een stuk beter in het land, in ieder geval veel veiliger al gaat men nog wel gebukt onder de corruptie en een financieel wanbeleid. Er is bijvoorbeeld geen geld om de weg tussen Bangkok en Saigon af te maken, iets wat de situatie een stuk zou verbeteren.
Zodra je buiten Siem Reap kwam werd je overal enthousiast begroet door de kinderen, die echter verlegen en bang wegrenden wanneer we stopten. De laatste dag hebben we gebruikt om bij te komen van alle vermoeienissen en indrukken, alvorens door te reizen naar Bangkok, waar we de nodige visa en tickets willen gaan regelen. Vooralsnog hebben we het plan om vanuit Bangkok naar India te vliegen maar dat hangt dus een beetje van de aangeboden tickets af. Kortom, jullie zullen wel zien waar onze volgende nieuwsbrief vandaan komt. Volgens de kranten hebben jullie met recht hondenweer in Nederland, hier schijnt de zon en is het ongeveer 30 graden.

Zij die reizen groeten u

TOEDELOE
Twee archeologen.