ruim dertig graden warmer.. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van YFR - WaarBenJij.nu ruim dertig graden warmer.. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van YFR - WaarBenJij.nu

ruim dertig graden warmer..

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

04 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

...een goed begin dus..

Zelden met zo weinig voorbereiding op pad gegaan maar één ding is zeker; over 4 weken moet ik weer op het vliegtuig stappen en aangezien m´n retourticket Rio - A´dam is, is de enige planning tot op heden starten in de metropool Buenos Aires en eindigen op het goudgele strand van Copacabana.

Ik ben gisterochtend gearriveerd en heb me nu 2 dagen ondergedompeld in de stad. Een meer dan prima hotel in Palermo Viejo, een mooie combi tussen authentieke details, strak interieur en een lack back feeling. Het dakterras is daarnaast echt een megapluspunt, een ware luxe als je met brandende voeten van al het lopen even rust wilt. Palermo Viejo is een rustige woonbuurt en, zo las ik vanmorgen, een gewilde woonplaats voor talloze psychologen. De buurt heeft daarom de bijnaam "Villa Freud". Tot op heden heb ik er niets van gemerkt, vooral veel design, gave shops, leuke pleintjes en heerlijke terrasjes gevonden.

Om een evt jetlag maar meteen te voorkomen ben ik gisteravond nog naar een cultureel centrum gegaan waar op maandagavond het dak eraf gaat. Een percussion band van een mannetje of 15 (La Bomba de Tiempo) gaat gigantisch tekeer en het publiek niet minder. Gezien de wijk en het tijdstip maar wel met een taxi gegaan en gelukkig begreep de taximeneer mijn beperkte Spaans, zelfs toen ik halverwege even wilde stoppen om een empanada bij een kraampje te halen... altijd prettig.

Na al het percussie geweld vanmorgen rustig opgestaan en met de prachtige tangomuziek van Cabrel een cafe con leche gedronken. Ja, dat kunnen ze hier wel! Zowel koffie als de tango.

In de tussentijd had ik een strak plan in gedachten en de stad onderverdeeld in wijken en bezienswaardigheden, metro en bussen uitgezocht en dus klaar voor een dagje sightseeing. Totdat ik bedacht dat het eigenlijk veel leuker is om het stad te gaan ervaren en beleven.. Ik ben dus gaan lopen, en gaan lopen, en gaan lopen... Inmiddels uren verder, best moe ook maar voldaan want wél heel veel gezien. Hele leuke straten die schijnbaar geen vermelding waard waren in de lonely planet maar tussendoor ook de bekende must sees gezien.

De taxichauffeur zei gisteravond dat de stad leeg is, alle portenos (= inwoners van BA) zouden met vakantie zijn, het is hier zomer en vakantietijd. Nu ben ik niet de discussie aangegaan aangaande het begrip ´leeg´ maar na vandaag weet ik in ieder geval zeker dat alle honden van de portenos niet mee mochten op vakantie. In elk park liepen, of eigenlijk lagen, hele hondenroedels met daarbij een hondenuitlaatmeneer (schijnbaar een mannelijk beroep want geen hondenuitlaatdames gezien) die lekker languit in de schaduw van een boom lag. De honden in clubjes van 10 aan lange touwen en het leek alsof ze niets anders gewend waren. Kinderen zag ik daarentegen weinig dus die mochten schijnbaar wel mee op vakantie.

Naast bovenstaande was ik ook onder de indruk van de begraafplaats Recoleta; midden in de stad, mega graven, prachtig van buiten maar ook door achterstallig onderhoud veel verwaarlozing. The rich & famous liggen er, zo ook Evita Perrón. Verder lekker door de wijken Barrio Norte, Microcentro, Puerto Madero en San Telmo geslenterd, bij die laatste (San Telmo, wijk van de antiquiteitenhandelaren en kunstenaars) stiekem ook beetje op zoek naar een flink portie straattango maar dat zat er schijnbaar niet in vandaag.

Inmiddels weer terug in Palermo en dus even een internet cafe ingeglipt. Hier nu al avond en ik ga mezelf maar eens verwennen met een flinke steak, hoort er toch een beetje bij als je in Argentinië bent.

Tot zover een eerste update.
Kus en groet,

Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

YFR

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 97385

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2000 - 30 November -0001

Happy travels everywhere...

Landen bezocht: