wat een stad... - Reisverslag uit Damascus, Syrië van YFR - WaarBenJij.nu wat een stad... - Reisverslag uit Damascus, Syrië van YFR - WaarBenJij.nu

wat een stad...

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

16 Mei 2010 | Syrië, Damascus

Dasmascus.. Wat een stad!!!

Ben direct verliefd op de sfeer, de mensen en de souks. Vooral Souk Al-Bzouriyek.... al die specerijen, noten, geheimzinnige middeltjes, de geuren... Mmmmm. Gelukkig is de liefde wederzijds, kan het altijd goed vinden met oude mannetjes, zo ook in Syrië.

De vaste waterverkoper noemt me reeds z'n dochter, de man van een snoepkraampje geeft mij gele gesuikerde citroensnoepjes omdat ik volgens hem 'a sweet girl' ben (ja ja, 1e indruk zegt niet alles, ik weet het...), ik krijg extra kruiden van een 80+ mannetje en een ander mannetje noemt me 'star' omdat ik volgens hem straal (kwam waarschijnlijk door de prachtige lamp die hij in z'n winkeltje had hangen...).

Kortom, charmeurs tot en met maar dan wel op een vrolijke en grappige manier en Rozan; ik heb goed opgelet maar geen zegelringen :-)

Naast al die souks bovendien prachtige oude huizen (ons hotel is er ook een) en oude paleizen zoals het Azempaleis, waanzinnig. Wilde er nog even een foto/twittertje uitgooien maar bij nader inzien toch maar niet gedaan...

De grote moskee (Omajjaden) tot einde vd dag bewaard, dit aangezien je daar een soort jurk met kap over de kleren aan moest en de temperaturen hier zijn erg prettig maar niet voor een extra laag kleding. Om 17.00 uur nog steeds 34 gr maar toch beter dan midden op de dag... very charming by the way zo'n lang grijs gewaad, geeft me niet bepaald die mysterieuze uitstraling die sommige gesluierde vrouwen hier hebben... verre van dat zelfs!

Vlakbij ons hotel (midden in souk Sarouja) een leuk pleintje waar het 's avonds stampvol en gezellig is. Wel bijzonder dat er dus niemand alcohol drinkt, wel allemaal aan de waterpijp (ook de spaarzame vrouwen) maar verder voert thee absoluut de boventoon. Kun je je in NL niet echt voorstellen, op zaterdagavond allemaal gezellig aan de thee. Dan rond een uurtje of tien wat plat brood met hummus of een vleesprutje om vervolgens ergens verderop de 'maaltijd' te beeindigen met iets zoets want daar hebben ze hier vreselijk veel keus in. Nachtleven (nog) niet meegemaakt, vraag me af of dat er ook echt is maar zal best wel.. Misschien in Beiroet maar vooralsnog lig ik rond middernacht op apegapen, zal de leeftijd wel zijn??


  • 16 Mei 2010 - 18:13

    Paulus:

    jullie aan de thee ik aan het bier dan maar!

  • 20 Mei 2010 - 18:27

    Yvette:

    @ Paulus: biertje gevonden! En meteen maar 2 genomen (dacht, 'k doe eens gek..)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

YFR

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 97537

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2000 - 30 November -0001

Happy travels everywhere...

Landen bezocht: