Wereldnieuws uit Gouda (weg uit dat gat) - Reisverslag uit Gouda, Nederland van YFR - WaarBenJij.nu Wereldnieuws uit Gouda (weg uit dat gat) - Reisverslag uit Gouda, Nederland van YFR - WaarBenJij.nu

Wereldnieuws uit Gouda (weg uit dat gat)

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg YFR

20 November 2001 | Nederland, Gouda

oktober 2001

Wij zijn ontzettend blij dat de gezondheidssituatie van de moeder van Michel weer dusdanig is dat wij onze reis kunnen gaan voortzetten en hopelijk afmaken. Ze wordt met de week sterker en zwaarder, dat laatste was net zoals het eerste hard nodig en ze laat ons nauwelijks meer toe een en ander in huis te doen. Met als gevolg dat we hier inmiddels overbodig zijn en de draad van het reizen dus weer gaan oppakken.

Daar komt nog eens bij dat we door de gezonde Hollandse pot, het veelzijdige snoepwerk en gebrek aan lichaamsbeweging zelf ook steeds zwaarder worden en het hard nodig is dat we onszelf op het strenge reisdieet gaan zetten. Bovendien is het Hollandse weer inmiddels dusdanig verslechterd dat we ook wel weer verlangen naar een tropisch zonnetje.
Afgezien van de vervelende reden waarvoor we zijn thuis gekomen, had dit ook zo zijn leuke kanten, het was namelijk erg leuk om weer familie, vrienden, collega's en natuurlijk de katten te zien. Helaas zijn we niet in de gelegenheid geweest om iedereen te ontmoeten maar we gaan dit keer niet zo lang weg en hopen dit later goed te maken. Slechts een kleine vier maanden, dit klinkt misschien verwend en dat zijn we ook, maar het is toch heel anders dan toen we vertrokken voor anderhalf jaar. Verder was het ook prettig om van de diverse Hollandse culinaire lekkernijen te kunnen genieten. Weer water uit de kraan te kunnen drinken, elke nacht een schoon bed te hebben in een kamer zonder ongedierte, je gebruikte toiletpapier rustig in het toilet te kunnen gooien in plaats van in het inmiddels gebruikelijke prullenbakje, wat andere kleding te dragen, geen muggenspul te hoeven smeren, de was gewoon in de wasmachine te kunnen gooien etc. etc.
Toch geven we met veel plezier al deze geneugten weer op om onze reis af te gaan maken. We vliegen a.s. donderdag naar Kaapstad en willen vandaar via Namibië, Botswana, Zambia, Malawi, Tanzania, Oeganda (misschien zit er zelfs nog een kort bezoek aan Ethiopië in) naar Kenia te reizen vanwaar we via Londen weer terug willen vliegen naar Nederland. Als het goed is hebben we dan de Zuid Afrikaanse wijnindustrie nader bestudeerd, de bosjesmannen in Namibië bezocht, de Victoria watervallen bewonderd, overnacht tussen olifanten, nijlpaarden, neushoorns, buffels, krokodillen, giraffen, zebra's en leeuwen, Mount Kenia beklommen en met een beetje geluk oog in oog met de berggorilla's gestaan. Het eten in Afrika schijnt voornamelijk te bestaan uit maïspap en maïskoek dus daar zien we minder naar uit, maar goed, we zullen zien, het zal wel gezond zijn? Verder hopen we weer heel veel leuke mensen te ontmoeten en kennis te maken met de diverse Afrikaanse culturen. Het is voor ons beiden een eerste bezoek aan dit werelddeel.
Tussendoor willen we ook nog wat relaxen en nadenken over waar we in de toekomst gaan wonen (we hebben onze woning in Den Haag inmiddels definitief verlaten) en wat voor werk we gaan doen. We zullen wel zien. Hierbij willen we iedereen bedanken voor de goeie wensen, geestelijke steun en materiele pleziertjes. We wensen jullie allemaal het beste en hopen weer veel van jullie te horen via de e-mail. Het is nog de vraag hoe het daar in Afrika mee gesteld is, we nemen aan dat het in ieder geval in de grote steden mogelijk is. Het zal echter wel vrij primitief zijn dus we hopen dat jullie zo min mogelijk gebruik maken van reply en bijlagen.
Onze mobiele telefoon is vanaf aanstaande donderdag niet meer in ons bezit en het eerder gegeven telefoonnummer in andermans gebruik. Dan niet meer bellen dus svp! Voor nu alvast een prettige maand december toegewenst we zullen aan jullie denken.
Zij die weer gaan reizen groeten u.

TOEDELOE!
Twee kaaskoppen